Höjer vin blodtrycket?

Vilken påverkan har din alkoholkonsumtion på ditt blodtryck? Detta är en fråga som vetenskapen har ägnat sig åt ganska läng, och länge saknade man helt säkra resultat. Men för några år sedan genomfördes en stor undersökning, där man samlat medicinska data om ett stort antal amerikanska sjukvårdsanställda sedan 1986.
Man vet sedan tidigare att måttlig alkoholkonsumtion, framför allt av rödvin, ger ett visst skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar. Det är även vetenskapligt bevisat att en hög alkoholkonsumtion ger högt blodtryck, och blodtryckspatienter har därför fått rådet att minska sin alkoholkonsumtion, eller sluta dricka helt, för att inte höja blodtrycket ytterligare. Vad man inte har vetat har varit om alkohol kan ha någon skyddande effekt på de som lider av högt blodtryck, vilka även är en riskgrupp för slaganfall och hjärtinfarkter.
Redan 2004 publicerades en studie enligt vilken en lätt till måttlig alkoholkonsumtion minskade risken för hjärtinfarkt och stroke även hos män med högt blodtryck. Forskarna bakom den studien var dock noga med att poängtera att fler och större studier krävdes för att kunna uttala sig med säkerhet.
Enligt en ny och större studie, som utförts i USA, vet man nu att män som dricker ett till två glas vin eller motsvarande om dagen löper mindre risk att dö i hjärtinfarkt. Detta gäller även när man kontrollerar för andra faktorer som kost, fysisk aktivitet och vikt.  Och det gäller alltså även för män med högt blodtryck. Dricker man mer än tre glas vin per dag ökar däremot blodtrycket, vilket ökar risken för hjärtinfarkt.

Comments are closed.